Silniki elektryczne przyszłością motoryzacji
Silniki elektryczne coraz śmielej rozpychają się na rynku motoryzacyjnym. Liczni eksperci wieszczą koniec ery silników spalinowych w przypadku samochodów osobowych, a z każdym rokiem rośnie liczba pojazdów, które są wyposażone w silniki hybrydowe lub elektryczne. Czytaj dalej i sprawdź, co nas czeka w przyszłości.
Silniki elektryczne są znane fanom motoryzacji nie od dziś. Zanim na dobre wprowadzono je do produkcji w autach seryjnych, królowały jako futurystyczne formy na większości targów motoryzacyjnych na świecie. Początkowo prym w tej kwestii wiodły silniki hybrydowe, czyli połączenie napędów spalinowych oraz elektrycznych.
Silniki elektryczne – historia. O co chodzi w elektrykach?
Warto wspomnieć, że nie tylko samochody osobowe posiadają obecnie zaawansowane silniki elektryczne. Wśród pojazdów, które od dawna posiadają bardziej ekologiczne od silników spalinowych formy napędu, można wyróżnić: rowery elektryczny, tramwaje, autobusy elektryczne, pociągi elektryczne czy trolejbusy.
Pierwsze pojazdy elektryczne w Polsce były produkowane przez firmę WSK w Mielcu, gdzie w 1971 roku rozpoczęła się seryjna produkcja kultowych już pojazdów marki Melex. Warto wspomnieć, że początkowo były to tylko wózki golfowe, które w większości trafiały na rynki zagraniczne (eksportowano głównie do Stanów Zjednoczonych). Dziś Melex jest niezależną firmą, która produkuje w sumie 100 różnych wersji pojazdów elektrycznych.
Warto wspomnieć, że energia używana do pojazdów z napędem elektrycznym nie zawsze musi pochodzić od akumulatorów. W wielu sytuacjach, zmagazynowana wcześniej energia w pokładowych akumulatorach jest jeszcze doładowywana przez prądnice. Warto wspomnieć, że energia w pojazdach elektrycznych i hybrydowych, może również pochodzić z reakcji w silniku spalinowym.
Jakie zalety mają silniki elektryczne?
Podstawową zaletą silników elektrycznych jest ich ekologia. Samochody wyposażone w tego rodzaju napędy generują zdecydowanie mniej toksycznych substancji niż tradycyjne silniki spalinowe (diesla lub klasyczne benzynowe). Poza tym, w wielu przypadkach są tańsze od tradycyjnych napędów, co jest zależne m.in. od mniejszych podatków akcyzowych czy braku obiegu oleju.